زنبورهای آرام و زنبورداران آرام


 

چیزهای کمی برای یک زنبوردار آرامش بخش تر از قرار دادن یک صندلی در نزدیکی کندو در یک روز تابستانی و تماشای فعالیت های زیبا از ورودی و خروجی وجود دارد. فعالیت کارگرانی که از کندو خارج می‌شوند و به آن بازمی‌گردند نشانه‌ای باشکوه و آرامش‌بخش است. به همین ترتیب، فعالیت کردن کارگران و شاید برخی زنبورهای نر در ورودی کندو نشانگر ماهیت مشارکتی یک کلنی است.

بسیاری از زنبورداران از این تجربه لذت می برند، برای اینکه واقعاً درک عمیقی از آنچه در کندو اتفاق می افتد به دست آوریم، اغلب انتخاب می کنیم که یک بازرسی بر روی کندو انجام دهیم. در حالی که ما به کاوش و تلاش برای درک بهتر دنیای آنها می پردازیم ،  فرصتی است که بتوانیم به زنبورهایمان بیشتر نزدیک شویم.

متأسفانه بازرسی کندوی زنبور عسل همیشه آن چیزی نیست که بخواهیم آنرا آرام، آسان و آرام تجربه کنیم. گاهی زنبورهای ما به حضور ما واکنش تندی نشان می دهند و مشکلی هم ندارند که ناراحتی خود را به ما بروز دهند!

چگونه می توانیم واکنش زنبورهای خود را در طول بازرسی کندو ارزیابی کنیم؟ و چه کاری می توانیم انجام دهیم تا شانس برخورد آرام و لذت بخشی را که در طول بازرسی هایمان افزایش دهیم؟

چرا زنبورها ممکن است همیشه آرام نباشند؟بیایید با این موضوع روبرو شویم، هیچ کس از زنبورهای تهاجمی لذت نمی برد. بنابراین بیایید ابتدا عواملی را بررسی کنیم که می توانند زنبورهای ما را در طول هر بازرسی کمی تهاجمی تر کنند.

  رفتار زنبوردار (این یکی از رایج ترین دلایل است)
  نژاد زنبورها
  شرایط آب و هوایی و دما
  زمان سال
  در دسترس بودن یا فقدان منابع ، مانند زمان کمبود شهد
  در دسترس بودن ملکه
  بهره وری ملکه
  نژاد کلنی (آنها می توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند)
  وجود فرمون
  دیگر ...

آخرین مورد ("دیگر") نباید نادیده گرفته شود. با گذشت زمان زنبورداران در مورد کندوهای فردی خود یاد می گیرند و انتظار واکنش خاصی از هر کدام را دارند. اما در طول هر بازرسی ممکن است واکنش متفاوتی مشاهده شود، مانند واکنش تهاجمی تر به باز کردن کندو ، گاهی اوقات دلیل این امر ممکن است هیچ توجیهی نداشته و قابل شناسایی نباشد .پس برای آن آماده باشید و هرگز از این واقعیت غافل نشوید که زنبورها همیشه این ظرفیت را دارند که ما را غافلگیر کنند!

حالا با تمام این گفته ها چه کاری می توانیم انجام دهیم تا به زنبورهایمان کمک کنیم آرام بمانند؟

  راز استفاده از دودی
همانطور که بسیاری از زنبورداران جدید در مراحل اولیه یاد می گیرند، ضروری است که همیشه هنگام بازرسی کندو از یک دودی استفاده کنید.

احتمالاً گفتن اینکه این یک راز است اغراق‌آمیز است، اما یک سوء تفاهم رایج وجود دارد که دودی بخش اساسی از هر بازرسی هستند. البته ما آنها را با زنبوردار کلیشه ای مرتبط می کنیم، حتی قبل از اینکه خودمان زنبوردار شویم. و در بسیاری از موارد دلیل قانع کننده ای برای استفاده از دودی وجود دارد.

این یه موضوع بسیار رایج است که بعضی افراد بدون اینکه زنبورها نیاز به دود نیاز داشته باشند، از دودی استفاده می کنند. به هرجهت خبر خوب این است که مصرف کم دودی واقعاً به زنبورهای شما آسیب نمی رساند یا بر بازرسی شما تأثیر منفی نمی گذارد.با این حال از این باور که همیشه باید از دودی خود استفاده کنید دوری کنید. روشن کردن آن (به معنای واقعی کلمه!) و در دسترس داشتن آن منطقی است، اما بدون فکر از آن استفاده نکنید. ممکن است به خوبی متوجه شوید که حضور آرام و آسان در اطراف زنبورهای شما امکان بازرسی دلپذیر و آموزنده را بدون استفاده از دود فراهم می کند.

؛؛ برای دیدن مطلب " کاربرد دودی در زنبورداری و نحوه استفاده از آن " به اینجا بروید

نقش درک شما از زنبورهای آرام
  شمای زنبوردار ، نقش مهمی در کمک به زنبورهای خود در حفظ آرامش دارید.
  فراموش نکنید که وقتی یک بازرسی کامل انجام می‌دهیم، نمی‌توانیم کاری نکنیم که مخل نباشیم.
  سقف خانه آنها را برمی داریم
  "طبق ها" (جعبه ها) را جابجا می کنیم.
  قاب ها را بیرون می آوریم و اغلب به سلیقه خود آنها را مرتب می کنیم.
  گاهی اوقات ما برخی از ارزشمندترین منابعی را که زنبورهایمان جمع آوری کرده اند (عسل!) را از آنها می دزدیم.

با این حال جای تعجب است که وقتی یک زنبوردار بازرسی انجام می دهد زنبورهای ما باز هم آرام هستند! اما اگر ما به سهم خود عمل کنیم، آنها در واقع کاملاً آرام هستند.

یک زنبوردار باتجربه را تماشا کنید، کسی را خواهید دید که خودش آرام است. این خیلی قبل از انجام بازرسی واقعی شروع می شود. همانطور که به کندو خود نزدیک می شوید، باید در کاری که انجام می دهید آهسته و روش دار باشید. علاوه بر این ، رویکرد به کندو می‌تواند یکی از مهم‌ترین و آموزنده‌ترین بخش‌های بازرسی از نظر شناسایی فعالیت‌های اطراف کندو و تفاوت‌های آن با دفعه قبل باشد.با این حال هنگامی که مشغول بازدید کندو شدید، مطمئناً می توانید تغییراتی را در داخل کندو ایجاد کنید. در اینجا به چند نمونه از موضواعتی اشاره میکنیم که می توانید انجام دهید تا یک "فضای مناسب" را برای داخل حفظ کنید.

  از پیش برنامه ریزی
بازرسی را بدون هدف انجام ندهید. دلیل داشته باشید و از قبل تصمیم بگیرید که قصد انجام چه کاری را دارید.

  یک ارزیابی زودهنگام انجام دهید
وقتی به کندو نزدیک می‌شوید، هنگام برداشتن پوشش داخلی و بالا، آنچه را که می‌بینید، یادداشت کنید. آیا زنبورهای شما طبق معمول کار خود را انجام می دهند یا رفتار تهاجمی بیش از حد معمولی دارند.

  دود را در نظر بگیرید
همانطور که در بالا ذکر شد، در صورت لزوم به کندو دود بدهید و کمی زمان بگذارید تا زنبورها به داخل کندو بروند. به طور کلی 30 تا 60 ثانیه باید برای این کار را زمان بگذارید.

  نیش زدی؟ راه برو
همه ما دوست داریم از نیش خوردن دوری کنیم. اما این اتفاق نا خواسته می افتد ، اما نحوه واکنش شما می تواند تأثیر مستقیمی بر تکرار مجدد نیش خوردن شما داشته باشد!
هنگامی که زنبور نیش می زند به عنوان آخرین اقدام ، فرمونی آزاد می کند تا کلنی را آگاه کند و بقیه کلنی به این واکنش ، پاسخ تهاجمی خواهند داد. بنابراین هنگام نیش خوردن ، عاقلانه است که ابزارهای خود را زمین بگذارید و به آرامی از کندو دور شوید.با اینکار میتوانید بر تاثیر گذاری فرمون بطور نامناسب بر کلنی جلوگیری کنید. سپس می توانید به عقب برگردید و بازرسی را در صورت لزوم از سر بگیرید یا لغو کنید.

  حرکات آسان و ملایم را تمرین کنید
همانطور که در اطراف حرکت می کنید و کندو خود را بررسی می کنید، این کار را با حرکات آرام و آهسته انجام دهید. از حرکات تند یا خشن خودداری کنید. به عنوان مثال زمانی که شما یک فریم را خارج می کنید ، با آرامش اینکار را انجام دهید.
یک زنبوردار بی تجربه معمولا قاب را بصورت سریع بیرون می کشد ودر نهایت مقداری از شانه یا بره موم که قاب را در جای خود نگه می دارد کنده می شود و قاب ممکن است به سرعت از بین برود، و اینکار شما می تواند به زنبورهای شما شوک وارد کند.در عوض، یاد بگیرید که نیروی لازم برای جدا کردن قاب به تدریج کاهش می یابد. این را پیش‌بینی کنید و با شروع رها شدن قاب  از جای خود ، کمی نیرو را کاهش دهید

.

  زیاد طول ندهید
اگر بازرسی خود را با یک برنامه شروع کنید، به احتمال زیاد آن را در یک زمان معقول هم خاتمه خواهید داد. اگر چه ممکن است نگاه کردن به هر گوشه و کناری ذهن شما را درگیر کند ، اما مطمئن شوید که مدت زیادی را در کندو سپری نکنید.
نظرات در مورد این موضوع در بین زنبورداران به طور قابل توجهی متفاوت است، اما به عنوان یک راهنمای کلی در نظر بگیرید که باید بیش از 10 دقیقه یا بیشتر زنبورهای خود را مختل کنید.

  قاب ها را همانطور که خارج می کنید ، سر جای خود برگردانید
مگر اینکه دلیل خاصی برای تغییر در چینش قاب ها داشته باشید، جعبه ها و قاب ها را به همان ترتیب و در همان مکان هایی که خارج کرده اید قرار دهید.
به عنوان مثال الگوی نوزادان، گرده و عسل که در قاب بدنه پایین تعبیه شده است ، تصادفی نیست. وقتی قاب ها را بررسی می کنید به آن سلیقه زنبورها احترام بگذارید. به طور خلاصه آن ها را همانطور که از اول بوده بگذارید.

  لغو بازرسی خود را در نظر بگیرید
در موارد نادر، ممکن است هنگام بازدید نتوانید موضوعی را حل کنید و این میتواند زنبورهای شما را آزار دهد.شاید حل این وضعیت خاص گذرا باشد و دفعه بعد این عامل محرک حل شده باشد . خوب است که صبور باشید، کندو خود را همانطور که بوده به حالت اولیه برگردانید و بازرسی را به زمان دیگری موکول نمایید.

  مقایسه کندوها
مهم است که چیزها را در اندوخته های خود نگه دارید. این یکی از دلایلی است که توصیه می کنیم حتی زنبوردار جدید حداقل دو کندو داشته باشد. مقایسه دو کندو با هم می تواند برخی مسایل را بخوبی روشن نماید. در واقع غیرمعمول است که دو کندو که در یک زمان و در نزدیکی یکدیگر نیز باشند و از بسته ها یا مواد اولیه تغذیه ای تهیه شده از یک تامین کننده استفاده کنند و عملکردهای بسیار متفاوتی داشته باشند. اگر یک زنبوردار جدید هستید و فقط یک کندو داشته باشید ، تشخیص اینکه چیزی که می بینید "عادی" است یا نه برایتان آسان نیست.

  برخورد با حالت تهاجمی
اگر کندویی دارید که همیشه تهاجمی است، ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد. گاهی اوقات متوجه می شوید که یک کندو نسبت به حضور شما واکنشی بیش از حد تهاجمی داشته یا بصورت ذاتی این مشکل را دارد.اگر به این نتیجه رسیدید که چنین کلنی در کندوی شما وجود دارد، ممکن است به این نتیجه برسید که ملکه را تعویض کنید. هرچند فراتر از محتوای موضع ما است ولی توجه داشته باشید که جایگزینی یک ملکه جدید می تواند تأثیر چشمگیری بر رفتار کلنی داشته باشد، به خصوص پس از مدتی که پیامدهای ژنتیکی ملکه جدید خود را نشان دهد.